یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶ -

Qashqai Online

وحید پناهی (فیلمساز و فعال اجتماعی)

نسخه گردشگری فرهنگی برای بهبود اقتصاد بیمار

بسیاری از شهرهای جهان، از خاور تا باختر، به واسطه دارا بودن ویژگی یا ویژگی هایی خاص موجب جذب سیاحان، نگارش سفرنامه های متعدد و ترغیب دیگران به سفر شده اند.

بناهای تاریخی، اماکن مذهبی و مقدس، مناظر طبیعی، شرایط اقلیمی، جاذبه های فرهنگی، سنتی و آثار هنری از جمله مهم ترین این ویژگی ها بوده اند. عمده این ویژگی ها به عنوان هویتی ماندگار در گذر زمان به یادگار مانده اند به طوری که شهر مورد نظر هم چنان با همان خصوصیات شناخته می شود.
همان گونه که در دنیای معاصر حسن شهرت و ارائه تصویری مثبت و مقبول برای افراد و همچنین سازمان ها دارای اهمیت فراوان است، ارائه هویت و تصویری مثبت و متفاوت از یک شهر نیز می تواند شرایط مناسبی را جهت مطرح کردن ظرفیت ها و همچنین ورود قدرتمند به عرصه رقابت در بازار و صنعت گردشگری فراهم نماید.
امروزه بسیاری از مدیران موفق شهرهای مختلف جهان، در مورد اهمیت و تاثیرگذاری وجود یک برند شهری کارآمد به منظور ارائه تصویری معتبر و مناسب از ظرفیت های گوناگون یک شهر در راستای جذب و حفظ سرمایه گذاران، نخبگان، کارآفرینان و گردشگران با یکدیگر اتفاق نظر دارند.
یک برند شهریِ دارای هویت منحصر به فرد و متکی بر مطالعه و پژوهش، می تواند با نگرشی واقع بینانه نسبت به آینده، عاملی برای متمرکز شدن استراتژی ها، برنامه ها، تلاش ها و سرمایه گذاری ها باشد، همچنین ارتباطاتی موثر در جهت موفقیت اهداف کوتاه مدت و بلند مدت شهری را ایجاد نموده و افزون بر این ها شناخت بیشتر شهروندان نسبت به محل زندگی خود و ایجاد حس غرور و افتخار در آنان را موجب گردد.
از این رو مدیران شهری به دنبال ایجاد تمایز میان شهر مطبوع خود و سایر شهرهای رقیب به کمک برندسازی شهری هستند. فرهنگ، هنر و ساختار اجتماعی حاکم بر یک منطقه شهری از اصلی ترین ابزار و عناصر در جهت ایجاد این تمایز هستند.
فرهنگ مجموعه ای آمیخته، پیچیده و نظام یافته از دانستنی ها، هنرها، باورها، اعتقادات، کهن الگوهای مشترک، آداب و رسوم، حقوق و بسیاری از چیزهایی است که انسان از جامعه و منطقه زیستی خویش کسب کرده و هویت خود را به یاری آن ها شکل می دهد.
هنرهای گوناگون و تجلی آن ها در زمینه های مختلف نیز ایفاگر نقشی تعیین کننده در خلق هویت یک منطقه یا شهر محسوب می شوند. بنابراین شهرهای دارای پیشینه فرهنگی و هنری غنی، از یک مزیت قابل توجه و بالقوه در قیاس با سایر رقبا برخوردار هستند.
یک مدیر شهری هوشمند از شناخت صحیح و واقعی درونمایه فرهنگی شهر و به کارگیری آن در جهت ایجاد تمایز با دیگر رقیبان غافل نخواهد شد، چرا که مهمترین عنصر یک برنامه برندسازی موفق ایجاد تفاوت در جایگاه و سطح است. از طریق همین تمایز و تفاوت می توان جایگاه ویژه ای برای شهر مورد نظر در میان رقبای دیگر تعریف کرد.
به عنوان مثال در کشور ایران شهرهایی چون شیراز، اصفهان، یزد و تبریز از نظر فرهنگی و هنری دارای مشخصه های کم نظیری در حوزه معماری، هنرهای تجسمی و بصری، موسیقی، ادبیات، زبان و گویش های مختلف و همینطور نوع پوشش و لباس مردمان خود هستند که علاوه بر دارا بودن پشتوانه تاریخی چند هزار ساله، در فهرست آثار و میراث جهانی نیز ثبت شده یا قابلیت ثبت شدن دارند.
اما متاسفانه به دلیل فقدان شناخت کافی نسبت به این ظرفیت ها، حتی در میان مدیران ارشد و عدم آگاهی نسبت به شیوه های به روز دنیا برای معرفی پتانسیل های کشور در زمینه های مذکور، تاکنون از این ظرفیت ها بهره کافی و موثر برده نشده است.
امروزه در جهان کشورهای مختلف با برگزاری همایش ها، فستیوال های بومی و ملی، نمایشگاه های مختلف، تلاش برای گرفتن امتیاز میزبانی رقابت های ورزشی بزرگ چون جام های جهانی یا مسابقات المپیک به معرفی داشته های خود در سطح بین المللی می پردازند.
بی شک اگر از فرصت ها و ظرفیت های فرهنگی، هنری و اجتماعی موجود کشور با توجه به معیارهای بیان شده در برندسازی شهری به صورت موثر و مطلوب استفاده گردد، می توان صنعت گردشگری را به بازوی توانمند اقتصاد کشور و صنعت درآمدزای غالب تبدیل نموده و در نتیجه موجب کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی شد.

مجموع رتبه (0)

0 از 5 ستاره

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0