چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ -

Qashqai Online

ستایش فرش دستباف فارس (قشقایی) در رسانه های بین المللی

رئیس اداره فرش دستباف سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: روزنامه نیویورک تایمز آمریکا، خبرگزاری های EFE اسپانیا و DPAآلمان در گزارش هایی به معرفی فرش دستباف این استان (قشقایی!) و ستایش هنر و ذوق بافندگان آن پرداخته اند.
به گزارش قشقایی آنلاین، مجید عباسی دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: انتشار این گزارش ها پس از آن صورت گرفت که نمایندگان شماری از رسانه های خارجی مقیم ایران اول و دوم خرداد جاری در سفر به شیراز با ظرفیت های استان فارس در زمینه تولید فرش دستباف آشنا شدند.
وی گفت: روزنامه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی ذوق و قریحه قالیبافان فارسی (قشقایی) و اصالت تولیدهای آنها را به گونه ای دانسته است که گویی این که دستبافته های آنها متعلق به جهان دیگری هستند.
رئیس اداره فرش دستباف سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس ادامه داد: این روزنامه آمریکایی همچنین با اشاره به رفع تحریم های ایالات متحده در قالب رفع ممنوعیت صادرات فرش از ایران به این کشور، چشم انداز خوبی را برای فرش دستباف استان فارس (قشقایی!) در بازارهای جهانی متصور شده است.
عباسی افزود: خبرگزاری های EFE اسپانیا و DPAآلمان نیز در گزارش هایی به معرفی توانمندی های استان فارس (قشقایی!) در زمینه تولید فرش دستباف پرداخته اند و با اشاره به ارگانیک بودن فرایند تولید این فرش در فارس، به عجین بودن بافتن قالی با زندگی عشایری نیز توجه کرده اند.
وی گفت: انتظار می رود که گزارش های دیگر رسانه های بین المللی از فرش دستباف استان فارس (قشقایی!) در آینده نزدیک منتشر شود.
رئیس اداره فرش دستباف سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس حضور خبرنگاران رسانه های بین المللی در این استان را یک رخداد تبلیغاتی خوب برای فرش فارس قلمداد و بیان کرد: این اقدام تاثیر بسزایی در توسعه بازار فرش دستباف خواهد داشت به گونه ای که این بازدید از روند تولید فرش دستباف فارس (قشقایی!) و ایران علاوه بر آشنایی کامل آنها از مراحل تولید فرش دستباف باعث تسهیل اطلاع رسانی به ذینفعان می شود.
تور تخصصی فرش دستباف فارس روزهای اول و دوم خرداد جاری به همت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس، مرکزملی فرش ایران و با همکاری خوشه فرش دستباف فارس و باحضورنمایندگان افزون بر 10 رسانه خارجی مقیم ایران برگزار شد.
در این برنامه، خبرنگاران رسانه های خارجی مقیم ایران از جمله روزنامه ها نیویورک تایمز آمریکا، ولکس کرانت هلند، تلویزیون NOS هلند، راشا تودی روسی و عربی، ZDF آلمان، یورو نیوز اروپا، فرانس24 فرانسه، تلویزیون امارات و خبرگزاری های DPAآلمان، تیما انگلستان و EFE اسپانیا، آژانس عکس مگنوم و گروه سازنده مستند پردیس پارسی حضور داشتند.
در نخستین روز از تور تخصصی فرش دستباف فارس، خبرنگاران از شرکت فرش ذوالانواری دارنده عنوان پدر گبه جهان که یکی از بزرگترین کارگاه رنگرزی گیاهی سنتی کشور را داراست دیدن کردند.
تجار و کلکسیونداران فرش شیراز در بخشی از این برنامه فرش های تاریخی خود را برای نمایش و معرفی به این رسانه ها به صورت موقت در ارگ تاریخی کریمخان زند به نمایش گذاشتند.
دیدار از بازار تاریخی فرش شیراز و نشست تخصصی فرش در موزه فرش فارس از دیگر برنامه های روز نخست نمایندگان رسانه های خارجی مقیم ایران بود.
در دومین روز از این تور بازدیدی از منطقه عشایری قره چمن روستای تاریخی قلات از توابع بخش مرکزی شهرستان شیراز صورت گرفت و عشایر این منطقه با نواختن ساز و نقاره از خبرنگاران استقبال کردند وسپس خبرنگاران از نزدیک با ریسندگی پشم، رنگرزی سنتی و بافت فرش دستباف فارس آشنا شدند.
در ادامه این بازدید، خبرنگاران رسانه های خارجی مقیم ایران از شرکت کوچ (میری) که یکی از بزرگترین کارگاه های رنگرزی گیاهی صنعتی کشور را در اختیار دارد، بازدید کردند.
فرش قشقایی، گبه، دست بافته های عشایری، گلیم، جاجیم از مهم ترین فرش ها و زیراندازهای استان فارس بشمار می رود که در همه 29 شهرستان این استان بافته می شود.

مجموع رتبه (1)

5 از 5 ستاره

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
  • مهمان - ترکان

    ای خدا تا کی این فارسها میخان از افتخارات قوم ترک بنفع خودشون نام ببرند....
    عزیز من قالی اول ازهمه هنر ترکهاست دومن قالی قشقایی ن فارسی

  • مهمان - ایرانی

    اگر این فرشها هنر خالص ترکی بود می بایست ترکهای جاهای دیگر هم اونو داشته باشند این قالی محصول عشایر فارس بوده که قشقایی ها روی آن بیشتر کار کرده اند مثل اتومبیل که اختراع آمریکایی ها ست ولی ژاپنی ها بهترش رو میسازن ضمنا قومی به اسم فارس وجود نداره همگی ایرانی هستیم و افتخارمون باید کشورمون باشه

  • مهمان - حمید حضرتی

    دارای رتبه 5 از 5 ستاره

    فرش قشقایی که زبانزد عام و خواص در بین تمام تاجران فرش دنیا می باشد فرشی است که در میان مردم قشقایی هم از محبوبیت خاصی برخوردار است این فرش که بدست زنان هنرپرور قشقایی بافته می شود و تاریخی بس کهن دارد و اگر کسی چشم طمع به صنایع دستی ملت قشقایی داشته باشد محکوم به جرم می باشد و غیر قابل تحمل برای عموم قشقایی است

  • مهمان - حمید حضرتی

    ایرانی به عقلت شک دارم بی منطق و بی اصالت حرف میزنی یا عقده تاریخ ما را داری ،

  • مهمان - حمید حضرتی

    قالی قشقایی


    زيبايي نقش‌ها، خوش‌آيندي طرح‌ها، ظرافت گره‌ها، چشم‌گيري و پايداري رنگ‌ها و بيش از همه، حالت خيال انگيز و مرموز بافته‌ها، قالي قشقايي را صدر‌نشين هنرهاي سنتي كرده است. هنر قاليبافي ايل قشقايي، حدود ششصد سال سابقه داشته و در اين مدت، از نقش و نگاره‌هاي اختصاصي و گاه با سبك‌هاي خاص غير ايلي درآميخته و زماني هم به ابداع و نوآوري پرداخته‌اند و صدها سال، نقش‌هاي اصيل خود را حفظ نموده‌اند.
    نامورترين بافندگان قشقايي، كشكولي‌ها هستند كه دستبافته‌‌هاي گره بافته خوابدار را عموما به خوبي از كار در مي‌آورند. زنان ايگدر، قاليچه‌ها و خورجين‌هاي گره‌بافته عالي و ظريفي فرا آورده‌اند كه وسعت دامنه رنگ‌آميزي گياهي آنها اعجاب‌آور است. در طايفه شش‌بلوكي، كه بزرگترين طايفه بافنده ايل قشقايي است، برخي از ممتازترين گره‌بافته‌ها ديده مي‌شود.
    ويژگي‌هاي الياف‌شناسي تار و پود بيشتر قالي‌‌هاي قشقايي قديمي از پشم است. قشقايي‌ها، منحصرا براي بافتن قاليچه‌هاي بسيار ريزبافت، از تار و پود نخي و بندرت از پود و ابريشم استفاده مي‌كردند. اما امروزه، كميابي پشم دستريس موجب شده كه تار و پود، بيشتر از نخ (پنبه) باشد و فرش‌هاي قشقايي نوبافته تمام پشم، كم است.
    ويژگي‌هاي رنگرزي و رنگبندي كهن‌ترين فرش‌هاي قشقايي، بيش از هشت رنگ متمايز ندارد و تنها در فرش‌هايي كه اواخر قرن دوازدهم هجري به بعد بافته شده، تعداد رنگ‌ها از ده رنگ تجاوز مي‌كند و در اواسط قرن سيزدهم به چهارده رنگ مي‌رسد. پيداست كه قشقايي‌ها تا اواخرقرن دوازدهم هجري به راز پاره‌اي از رنگ‌ها، خاصه قرمزهاي سرخرنگ گلي‌فام، پي نبرده بوده‌اند. از نيمه اول قرن سيزدهم، رفته رفته، رنگ‌هاي نويافته، خاصه آن طلايي فاخر و سبزهاي خرم و سرخ‌هاي آتشين، دردستبافت‌هاي ظريف و ريزبافت كشكولي و ايگدر و... راه پيدا مي‌كنند.
    بايد دانست كه رنگ قرمز تند سرخ‌فام (معروف به رنگ گلي) در هنر فرشبافي قشقايي يك رنگ اساسي است. اين قرمز سرخ‌فام، بيشتر در رنگ‌آميزي ترنج‌ها بكار مي‌رود و گاه نيز لچك‌ها و زمينه فرش را به اين رنگ در مي‌آورند، ليكن كاربرد آن در حاشيه كمياب است.
    براي رنگ‌آميزي متن و زمينه قالي، گرامي‌ترين رنگ نزد قشقايي‌ها آبي فيروزه‌اي و پس از آن سبز و نيز رنگ سفيد است. نفيس‌ترين قاليچه‌ها، يكي از اين سه رنگ و كمتر از همه سبز را در متن خود دارد. پس از اينها، و البته بيش از همه رنگ سرمه‌اي است كه در دستبافت‌هاي ممتاز، بسيار ژرف و يكدست و صاف و زلال است.
    ويژگي‌هاي طرح و نقشه نقش‌هاي متداول و رايج قالي قشقايي را، به دو گروه متمايز تقسيم مي‌كنيم: اول، طرح‌ها و نقش ونگاره‌هاي سنتي عشايري و دوم: طرح‌ها و نقش‌هاي منظم پيوسته كه رايج‌ترين نقش‌هاي ديگر اين گروه، نقش محرمات، ماهي در هم، بته‌اي، گياهي و افشان است. طرح ناظم، مخصوص كشكولي‌هاست و قاليچه ناظم غير كشكولي، ديده نشده است. نقش ماهي در هم را هم كشكولي‌ها فراوان به كار مي‌برند، اما تيره بولي، نقش ديگري جز اين به كار نمي‌برد و دست كم، از يكصد و پنجاه سال پش به اين طرف،‌ به اين نقش، وفادار مانده‌اند.
    از نقش‌هاي خاص، بايد به وزير مخصوص اشاره كرد كه نسبتا جديد است و بيش از نزديك به نود سال ندارد و تا به امروز گهگاه، به دست زنان كشكولي بافته مي‌شود. همچنين است نقش‌هاي معروف به عكسي كه نمونه‌هاي آن در سنت قاليبافي قشقايي اندك است و منحصر به قاليچه‌هاي تخت جمشيدي و آدمكي مي‌باشد.
    بارزترين نگاره‌هايي كه در قالي‌هاي قشقايي به چشم مي‌خورد، عبارتند از: نگاره‌هاي حاشيه شامل: شبكه، زنجيره، شطرنجي، چهارپر، مرغ، شاه پسند، شمه‌لا، آينه‌بند، ايلانك. نگاره‌هاي متن، مانند: شانه، نخل، خراساني، گل هشت‌پر، چليپا، گردونه خورشيد، ماهي، درنا، چرخ فلك، مرغ، ستاره، گل نيلوفر، بته قبادخاني، درخت و پرنده، آهو، طاووس، شير، شاه‌پرك، گل شش‌پر، گل ترمه، گل آفتابگردان، جام، شطرنج. نقش‌هاي معروف قالي قشقايي كه بر اساس نام طايفه بافنده نامگذاري شده‌اند، شامل: هيبت‌لو، عرب‌چرپانلو، كوهي، دوقزلو از طايفه شش‌بلوكي، بولي، آردكپان، صفي‌خاني، رحيم‌لو و ايگدر از طايفه عمله.

  • مهمان - حمید حضرتی

    قالی قشقایی


    زيبايي نقش‌ها، خوش‌آيندي طرح‌ها، ظرافت گره‌ها، چشم‌گيري و پايداري رنگ‌ها و بيش از همه، حالت خيال انگيز و مرموز بافته‌ها، قالي قشقايي را صدر‌نشين هنرهاي سنتي كرده است. هنر قاليبافي ايل قشقايي، حدود ششصد سال سابقه داشته و در اين مدت، از نقش و نگاره‌هاي اختصاصي و گاه با سبك‌هاي خاص غير ايلي درآميخته و زماني هم به ابداع و نوآوري پرداخته‌اند و صدها سال، نقش‌هاي اصيل خود را حفظ نموده‌اند.
    نامورترين بافندگان قشقايي، كشكولي‌ها هستند كه دستبافته‌‌هاي گره بافته خوابدار را عموما به خوبي از كار در مي‌آورند. زنان ايگدر، قاليچه‌ها و خورجين‌هاي گره‌بافته عالي و ظريفي فرا آورده‌اند كه وسعت دامنه رنگ‌آميزي گياهي آنها اعجاب‌آور است. در طايفه شش‌بلوكي، كه بزرگترين طايفه بافنده ايل قشقايي است، برخي از ممتازترين گره‌بافته‌ها ديده مي‌شود.
    ويژگي‌هاي الياف‌شناسي تار و پود بيشتر قالي‌‌هاي قشقايي قديمي از پشم است. قشقايي‌ها، منحصرا براي بافتن قاليچه‌هاي بسيار ريزبافت، از تار و پود نخي و بندرت از پود و ابريشم استفاده مي‌كردند. اما امروزه، كميابي پشم دستريس موجب شده كه تار و پود، بيشتر از نخ (پنبه) باشد و فرش‌هاي قشقايي نوبافته تمام پشم، كم است.
    ويژگي‌هاي رنگرزي و رنگبندي كهن‌ترين فرش‌هاي قشقايي، بيش از هشت رنگ متمايز ندارد و تنها در فرش‌هايي كه اواخر قرن دوازدهم هجري به بعد بافته شده، تعداد رنگ‌ها از ده رنگ تجاوز مي‌كند و در اواسط قرن سيزدهم به چهارده رنگ مي‌رسد. پيداست كه قشقايي‌ها تا اواخرقرن دوازدهم هجري به راز پاره‌اي از رنگ‌ها، خاصه قرمزهاي سرخرنگ گلي‌فام، پي نبرده بوده‌اند. از نيمه اول قرن سيزدهم، رفته رفته، رنگ‌هاي نويافته، خاصه آن طلايي فاخر و سبزهاي خرم و سرخ‌هاي آتشين، دردستبافت‌هاي ظريف و ريزبافت كشكولي و ايگدر و... راه پيدا مي‌كنند.
    بايد دانست كه رنگ قرمز تند سرخ‌فام (معروف به رنگ گلي) در هنر فرشبافي قشقايي يك رنگ اساسي است. اين قرمز سرخ‌فام، بيشتر در رنگ‌آميزي ترنج‌ها بكار مي‌رود و گاه نيز لچك‌ها و زمينه فرش را به اين رنگ در مي‌آورند، ليكن كاربرد آن در حاشيه كمياب است.
    براي رنگ‌آميزي متن و زمينه قالي، گرامي‌ترين رنگ نزد قشقايي‌ها آبي فيروزه‌اي و پس از آن سبز و نيز رنگ سفيد است. نفيس‌ترين قاليچه‌ها، يكي از اين سه رنگ و كمتر از همه سبز را در متن خود دارد. پس از اينها، و البته بيش از همه رنگ سرمه‌اي است كه در دستبافت‌هاي ممتاز، بسيار ژرف و يكدست و صاف و زلال است.
    ويژگي‌هاي طرح و نقشه نقش‌هاي متداول و رايج قالي قشقايي را، به دو گروه متمايز تقسيم مي‌كنيم: اول، طرح‌ها و نقش ونگاره‌هاي سنتي عشايري و دوم: طرح‌ها و نقش‌هاي منظم پيوسته كه رايج‌ترين نقش‌هاي ديگر اين گروه، نقش محرمات، ماهي در هم، بته‌اي، گياهي و افشان است. طرح ناظم، مخصوص كشكولي‌هاست و قاليچه ناظم غير كشكولي، ديده نشده است. نقش ماهي در هم را هم كشكولي‌ها فراوان به كار مي‌برند، اما تيره بولي، نقش ديگري جز اين به كار نمي‌برد و دست كم، از يكصد و پنجاه سال پش به اين طرف،‌ به اين نقش، وفادار مانده‌اند.
    از نقش‌هاي خاص، بايد به وزير مخصوص اشاره كرد كه نسبتا جديد است و بيش از نزديك به نود سال ندارد و تا به امروز گهگاه، به دست زنان كشكولي بافته مي‌شود. همچنين است نقش‌هاي معروف به عكسي كه نمونه‌هاي آن در سنت قاليبافي قشقايي اندك است و منحصر به قاليچه‌هاي تخت جمشيدي و آدمكي مي‌باشد.
    بارزترين نگاره‌هايي كه در قالي‌هاي قشقايي به چشم مي‌خورد، عبارتند از: نگاره‌هاي حاشيه شامل: شبكه، زنجيره، شطرنجي، چهارپر، مرغ، شاه پسند، شمه‌لا، آينه‌بند، ايلانك. نگاره‌هاي متن، مانند: شانه، نخل، خراساني، گل هشت‌پر، چليپا، گردونه خورشيد، ماهي، درنا، چرخ فلك، مرغ، ستاره، گل نيلوفر، بته قبادخاني، درخت و پرنده، آهو، طاووس، شير، شاه‌پرك، گل شش‌پر، گل ترمه، گل آفتابگردان، جام، شطرنج. نقش‌هاي معروف قالي قشقايي كه بر اساس نام طايفه بافنده نامگذاري شده‌اند، شامل: هيبت‌لو، عرب‌چرپانلو، كوهي، دوقزلو از طايفه شش‌بلوكي، بولي، آردكپان، صفي‌خاني، رحيم‌لو و ايگدر از طايفه عمله.

  • مهمان - سعید

    من نمیدونم تا کی باید دست رنج و افتخارات قوم بزرگی مثل قشقایی باید به نام قوم دیگر نوشته بشه.. قالی قشقایی ک به نوعی هویت قشقایی هاست.... دوست عزیز مهمان بله شما درست میفرماایین همه ایرانی هستیم ولی نباید با این عوام فریبی ها افتخارات قومی دزده بشه...

  • مهمان - آرش مرادی

    سلام و عرض ادب بنده مرادی هستم و در مقوله قالی میخواهم وارد شوم و قبلا هم تجربیاتی دارم تا حدی اگر راهنمایی بفرمایید و برای فروش همراهیم فرمایید ممنون میشوم.با تشکر