دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶ -

Qashqai Online

یلدا قشقایی:

برای یافتن هویت خودم به ایل «قشقایی» پرداختم + تصاویری از مستند

یلدا قشقایی که با مستند «ایل بدر» متقاضی شرکت در دهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت شده است، درباره‌ی چگونگی شکل‌گیری این اثر گفت: من برای یافتن هویت شخصی خودم که همیشه دغدغه‌ام بوده، تصمیم به ساخت این مستند گرفتم و از همان ابتدای تحقیق ضمن کسب اطلاعات بسیار پیرامون ایل قشقایی، متوجه شدم بسیاری از تصوراتم از اجدادم اشتباه بوده است.

به گزارش قشقایی آنلاین، کارگردان مستند «ایل بدر» در گفتگو با خبرنگار جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت اظهار کرد: من به دنبال هویت فراموش شده خودم به دنبال ساخت این مستند رفتم، چرا که پدربزرگم به آبادان مهاجرت کرده بود و پدرم در این شهر به دنیا آمد. من و پدرم قشقایی بودیم اما با زبان ترکی آشنایی نداشتیم و این عدم تبادل فرهنگی با ایل قشقایی برای من مسئله مهمی شده بود.
او با اشاره به دلیل مهاجرت خاندان اجدادی‌اش توضیح داد: ما از طایفه «عمله» بودیم که البته در آن زمان به معنای قومی بود که مردِ عمل بودند و از نزدیک‌ترین طایفه‌ها به خوانین محسوب می‌شدند. تصور من این بود که جدم هنگام یکی از رشادت‌ها در جنگ کشته شده اما در همان ابتدای تحقیقات متوجه شدم این طور نبوده و او براساس مسمومیت غذایی فوت شده است و این باعث برهم خوردن رویاهای کودکی‌ام شد.
قشقایی در ادامه درباره‌ی نام مستند خود توضیح داد: نام اولیه فیلم «من کی هستم» بود، اما در ادامه متوجه شدم حرف‌هایی که قرار است بیان کنم مهم‌تر از پاسخ به این پرسش است و به همین دلیل «ایل بدر» را انتخاب کردم که در زبان قشقایی به فردی گفته می‌شود که کار بدی کرده و از ایل بیرون انداخته شده است! ما بدون آن که کار بدی انجام داده باشیم از ایل خود دور افتادیم!
کارگردان «ن بی دردسر» با بیان این که با پایان ساخت مستندش، به گذشته خود افتخار می‌کند، خاطرنشان کرد: در «ایل بدر» نگاه به هویت افراد معاصر ایل قشقایی مانند من است. ما وارد زندگی این افراد می‌شویم و به شرح حال آن ها می‌پردازیم.
به گفته یلدا قشقایی، مستندهای خوبی درباره‌ی کوچ ایل عشایر تا به حال ساخته شده است و به همین دلیل او در مستندش اشاره‌ای به کوچ ایل قشقایی که طولانی‌ترین مسیر را از ییلاق به قشلاق طی می‌کنند، نکرده است.
او درباره مدت زمان ساخت مستند اخیرش توضیح داد: حدود 6 سال بود که ذهنم مشغول این موضوع بود، اما یک سال به صورت متمرکز تحقیق کردم و به مدت یک سال هم فیلمبرداری این اثر زمان برد.
قشقایی همچنین درباره‌ی دلیل توجه محدود فیلمسازان و داوران جشنواره‌ها به مستندهای قوم‌نگارانه گفت: من که به شخصه امیدی به حضور مستندم در جشنواره سینماحقیقت ندارم و فکر نمی‌کنم اتفاق ویژه‌ای برای فیلمم رخ بدهد؛ در حالی که دغدغه‌ی هویت در جامعه امروز بسیار پُررنگ است و با نگاه به آدم‌های جامعه حتی نوع لباس پوشیدن آن‌ها می‌توان به وجود این دغدغه پی برد.
وی تاکید کرد: مشکل اصلی سوار بر موج اتفاقات روز بودن است. تا موضوعی داغ می‌شود همه شروع می کنند به ساخت فیلم و توجه به آن موضوع؛ در حالی که موضوع «هویت» دغدغه‌ای همگانی است.
این مستندساز در پایان، از محمدحسین لطیفی گوینده گفتار متن مستند «ایل بدر» تشکر کرد.


مجموع رتبه (0)

0 از 5 ستاره

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
  • مهمان - نعمت بدری

    ملت فهیم قشقایی
    مستحضرید قوم بزرگ قشقایی از دیرباز دارای قدرت و عظمت سیاسی ،اجتماعی و فرهنگی در ایران و به خصوص در جنوب کشور بوده است.
    گذشته از عظمت قاییها در تاریخ باستان خاورمیانه ، از همکاری قشقاییها با دولت صفویه و ایفای نقش در گسترش مذهب عالیه تشیع گرفته تا مبارزه با پرتقالیهای استعمارگر و شکست و اخراج آنها از گمبرون و سواحل جنوبی کشور !
    از وفاداری و همراهی با حکومت فاخر وکیل الرعایا تا شکست استعمارگر پیر انگلیس در دوره قاجار !
    از مبارزه های گاه و بیگاه ضد استعماری و ضد دیکتاتوری و فدا کردن هست و نیست خود در آغازین سالهای صده اخیر !
    از حمایت جریان مشروطیت گرفته تا همراهی و پشتیبانی از دکتر محمد مصدق در ملی کردن صنعت نفت کشور !
    و در نهایت حضور سلحشورانه در جبهه های جنگ در طول هشت سال دفاع مقدس !
    ... اینها سند و کارنامه قوم قشقایی در اثبات مراتب وطن پرستی و جانفشانی در راه اسلام و میهن هست و هر آن هم نیاز باشد ، در راه خاک و ناموس کشور ،جان در کف خواهد نهاد.
    اما در حال حاضر بدلیل چرخش مؤلفه های قدرت از مدیریت ملوک الطوایفی و عشیره ای به سمت دموکراسی ،و چرخش مؤلفه های قدرت از اسب و شمشیر و تفنگ به علم و قلم ، شاهد وارفتگی و افول قدرت قشقایی هستیم .
    متاسفانه ما فرزندان این قوم به زور چوب و تخته فلک ، فارس شدیم و هر جا کلمه ای فارسی را بد تلفظ کردیم مورد تمسخر و آزار قرار گرفتیم و برای اینکه همرنگ جماعت شویم و از جمع دوستان حذف نشویم،کسوت آنان پوشیدیم و غلیظ تر از لهجه ی آنها صحبت کردیم و اصالت و هویتمان را در پستوی فراموشی کتمان کردیم و آن را ننگ و خفت پنداشتیم.
    ،و از نتایج آن فرار از هویت و اصالت ، اینک ، بطوررسم مصادره مظاهر فرهنگی این قوم را در روز روشن می بینیم .تغییر اسامی کهن و بومی مناطق جغرافیایی و مصادره موسیقی ،صنایع دستی ، لباس و غیره بنام دیگران ! .
    روز به روز شاهد نابودی زبان و ادبیاتمان هستیم و کار بجایی رسیده است که بعضی از افراد بظاهر فرهیخته ،مغرضانه ما را مهاجر و حتی از بازماندگان مغول میدانند.
    چاره ی کار چیست ؟
    به نظر من چاره در یک جنبش فرهنگی و ادبی در قشقایی است .چاره در تربیت جوانانی آگاه به هویت و تاریخمان و تربیت جوانانی مسؤل و چالشگر در تمامی حوزه های سیاسی ،اجتماعی و فرهنگی است و این کار ،نه از مدرسه ،نه از دانشگاه ،بلکه فقط و فقط در خانواده ممکن است !
    چاره در، خواست عمومی برای اجرای اصل پانزده قانون اساسی ،مبنی بر فراگیری زبان و ادبیات مادری در کنار زبان فارسی است !
    چاره در داشتن نشریات ،شبکه تلویزیونی و رادیو به زبان ترکی قشقایی است!
    و این حقوق را در پاکت طلایی به در خانه ی ما پست نخواهند کرد ،این حقوق گرفتنی است .
    در غیر اینصورت قطعا تمامی داراییهای مادی و معنوی
    ما به تاراج خواهد رفت و در لابلای مبهمات تاریخی به فراموشی سپرده خواهد شد.
    اگر این حرکت و جنبش فرهنگی شروع نشود ،همین الان و زودهنگام ،مرگ این تاریخ و فرهنگ کهن را به تک تک قشقاییها تسلیت میگویم.
    .............اوزاق صلوات.
    نعمت بدری علیکردی ، سی ام آذر نودوپنج

  • مهمان - Richard

    link Besrt Regards!

  • مهمان - Marie